تکنیک های سئو کلاه سیاه

يکشنبه 10 اسفند 1399
16:28
ویکی دمی

سئو کلاه سیاه شامل تکنیک های پرخطری است که همگی بر خلاف قوانین گوگل هستند و معمولاً بر رشد سریع وب سایت در نتایج گوگل تمرکز دارند و میزان رضایت کاربران در آنها اهمیتی ندارد. در گذشته تکنیک های سئو کلاه سیاه تاثیرات خوبی در روند رتبه گرفتن وب سایت ها داشتند و به نوعی با فریب دادن موتورهای جستجو سعی می کردند موقعیت خوبی در نتایج به دست بیاورند. تا اینکه الگوریتم های گوگل به روز شدند و هوشمندتر از گذشته توانستند این روش ها را شناسایی کنند و وب سایت هایی که از این تکنیک ها برای دیده شدن در لیست نتایج جستجو استفاده کرده بودند را جریمه کنند. از آنجایی که گوگل علاقه ای ندارد خود و کاربرانش را فریب دهد، اقدامات پیشرفته ای انجام داده تا نتایج جستجو را تا جای ممکن پاک و دقیق نگه دارد.

استفاده از تکنیک های درست و کاربردی برای رتبه گرفتن و به دست آوردن ترافیک ارگانیک ممکن است کار دشواری باشد اما بهترین کاری است که می توان برای ارتقاء یک وب سایت در جستجوی گوگل انجام داد. توجه داشته باشید که تکنیک های این مقاله روش های رایج سئوی کلاه سیاه هستند که در راهنمای گوگل به اجتناب و دوری از آنها توصیه شده است و استفاده از آنها باعث شناسایی توسط الگوریتم های گوگل و جریمه شدن وب سایت می شود. بنابراین همراه ویکی دمی باشید تا این روش ها را بشناسید و مراقب باشید که تکنیک هایی که در مقاله امروز معرفی شده است را اصلاً به کار نبرید.

سئو کلاه سیاه یکی از سه روش اصلی سئو می باشد: سفید، خاکستری و سیاه. تکنیک های سفید و خاکستری در مقاله های دیگر ویکی دمی معرفی شده اند که در صورت تمایل می توانید قبل از خواندن این مقاله راهنمای جامع سئو کلاه خاکستری را مطالعه کنید.

اصلی ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه

ما در زیر اصلی ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه که هرگز نباید از آنها استفاده کنید را به شما توضیح می‌دهیم. این تکنیک های به شدت خطرناک هستند پس لطفا روی هیچ سایتی آنها را تست نکنید.

بهینه سازی بیش از حد وب سایت یا Over Optimization

در حالت کلی بهینه سازی یک وب سایت تاثیر مطلوبی در رتبه گرفتن سایت دارد اما زیاده روی در آن باعث می شود که تاثیر معکوسی داشته و باعث از بین رفتن جایگاه وب سایت در گوگل شود. در ادامه مثال هایی از این زیاده روی ها که در واقع روش هایی از سئو کلاه سیاه هستند را بررسی می کنیم:

استفاده بی رویه از کلمات کلیدی

بمباران کلمات کلیدی یا Keyword stuffing یکی از تکنیک های قدیمی است که زمانی در گذشته تاثیرگذار بوده اما در حال حاضر به یکی از روش های گوگل برای شناسایی سایت های اسپم تبدیل شده است. در این تکنیک از تکرار مداوم یک یا چند عبارت و مشتقات و هم خانواده های آن برای کسب رتبه استفاده می شود.

استفاده مکرر از یک عبارت خاص در یک متن کوتاه کاری طبیعی به نظر نمی رسد و احتمالاً باعث تجربه کاربری ناخوشایندی می شود و از همه بدتر اینکه وب سایت به دلیل استفاده از محتوای با کیفیت پایین توسط الگوریتم پاندای گوگل جریمه می شود. نمودار زیر تاثیر الگوریتم پاندای گوگل در یک وب سایت که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده شده است و نتیجه که سقوط رتبه وب سایت است را نشان می دهد:

به جای استفاده از چنین روش اشتباهی بهتر است محتوای با کیفیتی که بر روی چند کلمه کلیدی خاص تمرکز دارد، تولید کنید. می توانید تصور کنید در حال گفتگو با کابران وب سایت خود هستید و از عباراتی استفاده کنید که در یک مکالمه حضوری به کار می برید.

  • بهینه سازی بیش از حد متن جایگزین تصاویر یا alt description

تکنیک های بهینه سازی های بی رویه با بهینه سازی بیش از حد متن جایگزین یا alt ادامه می یابد. برای اینکه بتوانید تصویر خاصی را برای گوگل توصیف کنید باید از متن جایگزین استفاده کنید و بخاطر داشته باشید که این متن جایگزین برای گوگل اهمیت زیادی دارد. گوگل این متن را ایندکس می کند و وقتی کاربری موضوع مرتبط با این متن را جستجو می کند تصویر موردنظر به او نمایش داده می شود. اگر بجای نوشتن یک متن متناسب از بمباران کلمات کلیدی استفاده کنید حتی با اینکه در ظاهر دیده نمی شوند اما تاثیر مخربی در سایت شما خواهند داشت و ممکن است گوگل سایت شما را جریمه کند.

به بیان ساده تر افزودن تصویر به یک محتوا باعث می شود که محتوای موردنظر به راحتی قابل درک باشد و این تصاویر برای معرفی به گوگل نیاز به متن جایگزین دارند. بهتر است از این متن به درستی استفاده -و نه سوء استفاده- کنید!

  • انکرتکست های تبلیغاتی در صفحات داخلی

انکرتکست هایی که به صفحات داخلی وب سایت شما لینک می شوند نباید فقط جنبه تبلیغاتی داشته باشند و هدف از ایجاد آنها نباید صرفاً سئو و گرفتن رتبه باشد. استفاده از انکرتکست های حاوی کلمات کلیدی برای لینک های داخلی به وضوح نشان دهنده بهینه سازی بیش از حد است و دقیقا شبیه به این است که به جای یک چهره خوشرو فقط یک لبخند کاملاً مصنوعی داشته باشید.

واقعیت این است که به کارگیری تکنیک های سئوی کلاه سیاه می تواند در کوتاه مدت وضعیت سئو یک وب سایت را بهبود بخشد اما پس از گذشت مدتی معمولاً این وب سایت ها ریزش ناگهانی دارند. با دقت به دو نمودار زیر و مقایسه آنها با هم می توانید نتیجه استفاده از این تکنیک ها را ببینید:

نمودار بالا وضعیت رتبه وب سایتی که بر روی رضایت کاربران تمرکز کرده است را نشان می دهد که چطور توانسته به مرور جایگاه خوبی در نتایج جستجو کسب کند. اما نمودار زیر سقوط ناگهانی یک وب سایت را نشان می دهد که علیرغم اینکه در مدت کوتاهی جایگاه خوبی داشته به دلیل لینک سازی داخلی با استفاده از کلمات کلیدی جایگاه خود را از دست داده است:

  • استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط

استفاده از کلمات کلیدی پرکاربرد که در گوگل جستجو می شوند اما به کسب وکار موردنظر شما مرتبط نیستند در واقع یکی از ترفندهای سئوی کلاه سیاه است. این تکنیک هم در گذشته تاثیر خوبی در سئوی سایت ها داشته اما در حال حاضر گوگل می تواند آنها را شناسایی کند و وب سایت را جریمه کند. علاوه بر جریمه از طرف گوگل، استفاده از کلمات کلیدی بی ربط باعث تجربه کاربری ناخوشایندی می شود و کاربران بلافاصله پس از ورود سایت شما را ترک می کنند و این کار نرخ ریزش یا bounce rate سایت شما را افزایش می دهد که خود این فاکتور باعث کاهش رتبه سایت می شود.

Michael Panuthos یکی از کارشناسان معروف سئو در این رابطه می گوید: «گاهی اوقات کارشناس سئو وب سایت شما اشتیاق زیادی برای آوردن شما به صفحه اول نتایج گوگل دارد و به این دلیل ارتباط کلمات کلیدی مورد استفاده به کسب و کار شما را نادیده می گیرد. اگر این کارشناس جایگاه موردنظر را برای شما به دست بیاورد به احتمال زیاد ترافیک زیادی دریافت نمی کنید و تعداد بازدیدکنندگان سایت شما کاهش پیدا می کند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، بسیار مهم است.»

  • لینک سازی بیش از حد

صفحات درجه اول سایت مانند درباره ما، تماس با ما که در منو و فوتر سایت شما تکرار می شوند به خودی خود ترافیک بالایی دارند و نیازی به لینک دهی در محتوای سایت ندارند. ایجاد لینک به این صفحات بی فایده است و بهتر است برای محتواهایی لینک ایجاد شود که دسترسی به آنها دشوارتر است و یا اینکه در منوی سایت درج نشده اند.

شاید خواندن این مقالات برای شما مفید باشد:

راهکارهای سئو و بهترین تکنیک های سئو ۲۰۱۹

خدمات سئو و بهینه سازی سایت

  • لینک و محتوای پنهان

گاهی اوقات افزایش محتوای صفحه باعث بهبود جایگاه وب سایت در گوگل می شود اما ممکن است افزودن محتوا برای کاربران مناسب و جذاب نباشد. یکی از راهها برای حل این مشکل این است که محتوای افزوده شده از دید کاربران پنهان شود و تنها گوگل به آنها دسترسی داشته باشد اما این روش یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که نباید استفاده شود. در واقع زمانی که محتوای تولید شده ار دید کاربر پنهان باشد قوانین گوگل نقض شده است.

توجه داشته باشید که الگوریتم های گوگل می توانند تمام محتوای پنهان و غیرپنهان صفحه شما را بررسی کنند. استفاده از فونت با اندازه صفر، استفاده از رنگ مشابه پیش زمینه برای فونت محتوا و مخفی کردن متن زیر یک تصویر، مواردی از روش های پنهان کردن محتوا در صفحات وب سایت است که نباید از آنها استفاده کنید. البته مخفی کردن همیشه یک فاکتور منفی در سئو نیست به عنوان مثال منوهای بازشونده شامل متونی هستند که در نگاه اول نباید توسط کاربر دیده شوند و البته گوگل تفاوت این دو نوع محتوا را کاملاً تشخیص می دهد.

  • بهینه سازی بیش از حد تگ های هدینگ

عناوین یا تیتر محتوا که با استفاده از تگ های H1 در صفحات وب پیاده سازی می شوند مهم ترین بخش آن صفحه هستند و به همین دلیل معمولا فونت های بزرگتری هم نسبت به بقیه محتوا دارند. گوگل با استفاده از این تگ ها موضوع کلی سایت را شناسایی می کند اما مشکل زمانی رخ می دهد که سعی شود با استفاده از چند تگ H1 گوگل را فریب داد. استفاده بیش از حد از یک عبارت کلیدی با استفاده از هدینگ ها یکی از تکنیک هایی است که می تواند بر سئو سایت تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال در محتوای زیر از عبارت کلیدی Plumber بیش از اندازه در عناوین تکرار استفاده و به بیان دیگر سوء استفاده شده است.

  • تکنیک های سئو کلاه سیاه در تولید محتوا
  • محتوای کپی شده

محتواهی کپی شده محتواهایی هستند که در بیش از یک وب سایت دیده می شوند یا اینکه از یک آدرس خاص دزدیده شده اند. این کار برای موتورهای جستجو هزینه زیادی ایجاد می کنند، آنها باید بتوانند از بین مطالب کپی نسخه اصلی را پیدا کنند و اطلاعات صحیح و واقعی را در لیست نتایج به کابران نشان دهند به دلیل اینکه نمایش محتواهای تکراری برای کاربران ارزشی ایجاد نمی کند.

در گذشته استفاده از محتواهای تکراری آسیبی به وب سایت شما وارد نمی کرد اما امروزه استفاده از این روش باعث می شود که وب سایت در یک چشم به هم زدن جایگاه خود در لیست نتایج را از دست بدهد، علاوه بر این وب سایت شما در خطر جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا قرار می گیرد.

  • تولید اتوماتیک محتوا

محتواهای اتوماتیک محتواهایی هستند که با استفاده از ابزارها و برنامه های نرم افزاری تولید می شوند و بدون اینکه تلاشی برای تولید آن شده باشد در وب سایت منتشر می شوند. این نوع محتوا برای جذب توجه مخاطب تولید نمی شوند، موضوع و فرمت خاصی ندارند، معمولاً فاقد عکس و تیتر هستند و استانداردهای نوشتاری مانند رعایت فاصله های موردنیاز را ندارند.

البته ممکن است تصور کنید ایده تولید اتوماتیک محتوا در کوتاه مدت مفید است زیرا بدون هیچ وقت و تلاشی می توان صاحب یک وب سایت با محتوای زیاد شد، اما از دست دادن رتبه و بدتر از آن قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل می تواند نتیجه استفاده از این تکنیک باشد. ابزارهای زیادی برای تولید این نوع محتوا وجود دارد اما بهتر است قبل از استفاده از آنها به عواقب این کار فکر کنید.

  • تکنیک Bait and Switch

تکنیک جلب توجه کاربر و تغییر یکی از روش های زیرکانه سئوی کلاه سیاه بود که طرفداران زیادی داشت. در این روش از محتواهای جذاب و باارزش برای گرفتن رتبه استفاده می شود بعد از مدتی محتوا تغییر می کند و محصولات یا سفارشات موردنظر در آنها قرار می گیرد. در نتیجه وقتی کاربران با جستجوی یک موضوع وارد وب سایت می شوند به محتوای کاملاً متفاوتی می رسند.

این تکنیک یکی از روش های محبوب بعضی از کارشناسان سئو در گذشته بوده است اما درحال حاضر استفاده از این تکنیک ممنوع است و در بعضی کشورها ممکن است پیگرد قانونی هم داشته باشد. به عنوان مثال در سال 2011، سایت گروپان که یک وب سایت تخفیف گروهی است از این تکنیک استفاده کرد و به دلیل استفاده از تبلیغات گمراه کننده متهم شد.

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید این شرکت از عبارت کلیدی incline village snow play area استفاده کرده بود، اما زمانی که روی لینک کلیک می کردید به صفحه زیر هدایت می شدید:

در ادامه مورد دیگری که از این تکنیک استفاده شده است را بررسی می کنیم:

همانطور که در تصویر بالا مشخص است وب سایت Bitcoinspot.nl بر اساس عبارت کلیدی download game یا دانلود بازی رتبه گرفته است و جایگاه مناسبی در لیست نتایج دارد اما واضح است که محتوای وب سایت بعد از مدتی تغییر کرده و در حال حاضر یک وب سایت فروش بیت کوین است و وب سایت هدف فاقد محتوای مرتبط با عبارت کلیدی جستجو شده است.

  • اسپین کردن یک محتوا

یکی از راه های فرار از تولید محتوا می تواند استفاده از ربات هایی باشد که برای بازنویسی اتوماتیک محتواهای دیگران به کار برده می شوند تا محتوای موردنظر توسط الگوریتم های گوگل به عنوان محتوای کپی شده شناسایی نشود. روش کار این ربات ها به راحتی قابل پیگیری است، به عنوان مثال در یک محتوا همه کلمه های «مثال» شناسایی شده و با «نمونه» جایگزین می شوند.

استفاده از این ربات ها برای تغییر محتوا به راحتی توسط گوگل شناسایی می شود، اما اگر متن کپی شده ظاهر کاملاً متفاوتی داشته باشد چطور؟

به این تکنیک تغییر ظاهری محتوا، اسپین کردن محتوا گفته می شود یعنی تفاوتی در معنا و مفهوم محتوا ایجاد نمی شود و تنها ظاهر محتوا تغییر می کند. اما به دلیل اینکه محتوای تولید شده مفهوم جدید یا ارزشی برای کاربر ایجاد نمی کند گوگل آنها را شناسایی کرده و رتبه وب سایت موردنظر را کاهش می دهد.

  • سرقت محتوا

سرقت محتوا علاوه بر اینکه خلاف قوانین گوگل است در کشورهایی مانند آمریکا شامل قوانین کپی رایت می شود و منع قانونی دارد. این تکنیک شبیه به محتوای تکراری است با این تفاوت که هر بخش از محتوا مربوط به یک وب سایت است و در مجموع به نظر محتوای کاملاً جدید می آید. پیشرفت الگوریتم های گوگل به قدری است که حتی تکراری بودن جمله ها هم تشخیص داده می شود بنابراین بهتر است این روش سئوی کلاه سیاه را هم فراموش کنید و محتوای باارزشی که همزمان می تواند رضایت کاربران و گوگل را جلب کند تولید کنید.

  • پنهان کاری یا Cloaking

با استفاده از این تکنیک محتوایی که به کاربر نمایش داده می شود متفاوت از محتوایی است که توسط بات های گوگل ایندکس شده است. پنهان کاری قوانین گوگل را نقض می کند و در صورت شناسایی، وب سایت موردنظر توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه می شود. دلیل این جریمه این است که وب سایت، سعی در فریب الگوریتم های گوگل داشته است.

  • محتوای اسپم

اگر صفحاتی در یک وب سایت بدون اجازه کاربر محتوای اسپم به آنها نمایش دهند یا با استفاده از ویدئوها، انیمیشن ها و فایل های صوتی کاربر را مجبور به کلیک کردن کنند به عنوان بدافزار شناسایی می شوند که با محتوای دروغین سعی در فریب کاربران دارند. این نوع فعالیت ها نه تنها برخلاف قوانین گوگل هستند بلکه منع قانونی هم دارند. برای اینکه هدف این سایت های اسپم قرار نگیرید بهتر است از آنتی ویروس استفاده کنید و از کلیک بر روی تبلیغاتی که خیلی بهتر از آن هستند که واقعی باشند جلوگیری کنید.

  • عناوین جذاب نامرتبط یا Clickbait

Clickbait یک تیتر جذاب و چشم نواز است که هدف از نوشتن آن فقط و فقط گرفتن کلیک است و عنوان با محتوایی که بعد از کلیک با آن مواجه می شوید کاملاً تفاوت دارد. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که لینک هایی با عناوین «باور نکردنی …»، «اخبار مهم در مورد…» یا «صد درصد رایگان…» را در اینترنت دیده باشید. این تکنیک در مدت کوتاهی نرخ کلیک را افزایش می دهد اما به دلیل اینکه کاربران بلافاصله بعد از کلیک وب سایت را ترک می کنند باعث کاهش CTR وب سایت شده و در طولانی مدت باعث سقوط رتبه می شود.

در مثال زیر می توانید یک نمونه از Clickbait را مشاهده کنید، در این تکنیک از کلمه «رایگان» استفاده شده است و در تیتر، عنوان شده است که “آیپد رایگان” ارائه می شود اما با کلیک و خواندن متن متوجه می شوید که رایگان است اما به 25 امیتاز نیاز دارد، یعنی اینکه رایگان نیست!


[ بازدید : 354 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز تخصصی آموزش سئو ، وردپرس و دیجیتال مارکتینگ است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]